Városlista
2025. június 9, hétfő - Félix

Hírek

2011. Június 12. 18:00, vasárnap | Helyi
Forrás: kreativ.hu

Mennyibe kerül egy sorozat?

Mennyibe kerül egy sorozat?

Kinek éri meg a sorozatgyártás? Mi az üzleti modell? Hogyan működik a sorozat-merchandise?

Egy sorozatról számtalan bőrt le lehet húzni. Egész iparágak épülnek arra, hogy a már jól ismert szereplőket tovább népszerűsítsék. Persze a célközönség elsősorban a gyerek- és a tinikorosztály.

Kinek biznisz a biznisz? A népszerű Sorozatjunkie blog egyik szerzője, Winnie – aki valódi nevén nem kívánt szerepelni – szerint ez az alapvető kérdés, ha azt szeretnénk megfejteni, milyen iparág épül egy-egy sorozat köré. „A sorozatokat az Egyesült Államokban általában egy hollywoodi tévéstúdió gyártja, majd eladja az egyes csatornáknak a portékáját a kialkudott licencdíj fejében. Van, ahol ebben az eladásban benne foglaltatik a merchandising, aminek a haszna sokszor a csatornáé, azonban például a dvd-s jogok, illetve az esetleges mozifilmek és társaik már a gyártó stúdiót gazdagítják. Ugyancsak neki hoznak hasznot a sorozat úgynevezett szindikátusi továbbértékesítései is.”

Ez utóbbi azt jelenti, hogy nagyjából a 100. rész környékén egy nagy csatorna sorozatát kisebb kábelcsatornák megvehetik utánjátszás céljából, kvázi másodjára fölözve le a hasznot. Egy stúdiónak ez a legnagyobb fejőstehén, hiszen némelyik sorozatot epizódonként 100-200 ezer dollárért értékesítenek kábeles ismétlések céljából, de akad, aminek egy részéért 1,5-2 millió dollárt fizet a vevő csatorna, ami 100 résszel számolva szép kis bevételt jelent.

„Arról nem is beszélve, hogy mindez az 5. évad után megy végbe, és egy ennyi pénzt kaszáló sorozat simán elkúszik a 10. évadig, ami újfent ennyi rész értékesítését jelentheti.” A blogger szerint éppen ezért nem ritka, hogy ha egy sorozatot a 4. évadban meg akarnak szüntetni, akkor a stúdió nyomott áron adja el az epizódokat a csatornának, hogy elérje a 100. részt, és értékesíthesse a szindikátusi rendszerben, többszörösen visszanyerve az adott kedvezményt.


„Ha az amerikai sorozatokat és a hozzájuk kapcsolódó járulékos termékeket nézzük, akkor egyértelműen célcsoport alapján kell különválasztanunk a sorozatokat, hiszen vannak, amelyek gyerekeknek, a 2-11-es, illetve a 12-17-es korosztálynak szólnak, lásd a Disney Channel és a Nickelodeon, valamint a Cartoon Network sorozatai.” A Disney például itthon is ugyanazokkal a százalékokkal dolgozik, mint bármelyik másik országban: ha egyszer eladják a licencet, akkor az új cég ugyanúgy jár, mint bármelyik világcég. Természetesen az titok, hogy mekkora ez a százalék.

A blogger szerint ezek a csatornák fekszenek rá legerősebben a sorozatok merchandisingjára, játékok formájában. „A Disney Channel inkább már a 12-17 éveseket célozza meg, tipikus sorozatmodelljük a meglehetősen gyerekes szituációs komédiák gyártása, amelyek főszereplőjét énekhang alapján is válogatják, így a sorozatok népszerűségét meglovagolva a magukhoz láncolt főszereplőt a popéletben is elindítják. Így keresztpromócióval támogatják magukat, a sorozat az énekest, az énekes a sorozatot.” A fiatal felnőtteknek szóló sorozatokban (18-29 éves célcsoport) is meglehetősen erős a reklámjellegű zenei jelenlét, bár itt a csatornák, illetve a sorozat nem saját magát reklámozza, hanem éppen hogy reklámfelületként van jelen. „Az olyan sorozatokban, mint a Tuti gimi, gyakran hangoztak el aláfestő zenék sokszor független együttesektől, melyeket a záró feliratok alatt kiemeltek. A tiniknél elég hatékony az efféle, sorozatba épített, kvázi észrevehetetlen termékelhelyezés. Nem egy sorozatnál eleve van egy fő díszlet egy bárban, ahol hétről hétre különböző együttesek lépnek fel, és mivel a bandák létezőek, így ezek már jóval direktebb reklámot jelentenek” – magyarázta Winnie.

Egyes tinisorozatok, főleg tinilánysorozatok esetében nagyon erősen jelen van a zene mellett a divat is, hiszen itt a karakterek naponta változó ruhatárukkal is hódítanak: a Gossip Girl vagy a 90210 esetében saját kollekciók is a boltokba kerülnek hatalmas sikerrel, más sorozatok pedig (Pretty Little Liars) nem árulnak ugyan saját ruhákat, de a honlapjukon elérhetővé teszik, hogy az adott részben ki mit viselt éppen, és az mennyibe kerül. A blogger szerint nem igazán beszélhetünk sorozatbizniszről, amikor egy sorozatból mozifilm készül, hiszen ebben az esetben más a gyártó, az eredeti sorozatgyártó sokszor csak a jogdíjat vagy a royalityt kapja. „Ez inkább csak szélesíti a sorozat univerzumát, a rajongói kört” – mondja. Szerinte ennél sokkal fontosabb a testvérsorozat, azaz a spinoff. „Például a nyomozós sorozatok: CSI, NCIS: más csapattal dolgoznak, de a filozófia közös. Olyan is van, amikor egy szereplőt menekítenek át másik sorozatba: Buffy–Angel, Grace Klinika–Dr. Addison. Ezek mind arra példák, hogyan lehet az anyasorozatot meg az adott csatornát erősíteni.” Aki nézi a fősorozatot, az jó eséllyel nézni fogja a testvérsorozatot is – nem kell mondani, hogy ez mekkora üzlet, sokkal könnyebb egy már bejáratott terméket továbbvinni, mint nulláról újat építeni.

A blogger azt mondja, a könyv, a játék és az újság főleg az azt kiadóknak, a jogdíjat megvásárlóknak tejel, viszont annyiban a sorozatot gyártónak is jót tesz, hogy erősíti a márkát és még szorosabb kötődést alakít ki a rajongókban. „Új nézőket azonban ezek nem szereznek. Ellenben a dvd viszont ezért is nagyon erős fegyver, mert amellett, hogy a rajongókra épít (a dvd-eladásoknak köszönhetően élesztettek már fel sorozatot, készítettek már bukott sorozatból mozifilmet, „hátha!” címszóval), remek platform arra, hogy közvetetten hozzon bevételt, úgy, hogy rajongókat nevel ki.”

Ezek érdekelhetnek még

2025. Március 19. 07:58, szerda | Helyi

Erdő Péter kezdeményezte Ervin Gábor, a nyilasok által meggyilkolt vértanú pap boldoggá avatását

Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek kezdeményezte Ervin Gábor, a nyilasok által 1944-ben meggyilkolt katolikus pap, embermentő boldoggá avatását vértanúság címén.

2025. Június 08. 22:13, vasárnap | Sport

Kermor Motorsport: Két versenyhétvége, két győzelem, egy ezüst

Versenyzői beszámolók és képek innen-onnan:

2025. Június 08. 09:10, vasárnap | Belföld

Nemzetgazdasági Miniszter: A magyar üzemanyagárak kedvezőbbek a környező országokénál

A magyar üzemanyagárak továbbra is kedvezőbben alakulnak a szomszédos országokhoz képest - hangsúlyozza a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményében.